Jak jest zbudowany i jak działa alternator samochodowy?

Wystąpienie objawów świadczących o niesprawności układu ładowania w samochodzie, najczęściej utożsamiane jest ze złą kondycją akumulatora. Okazuje się jednak, że w większości przypadków problem nie jest związany z samą baterią, a prądnicą prądu przemiennego.

W jaki sposób działa alternator?

Alternator jest zasadniczym elementem dostarczającym energię do układu elektrycznego. Akumulator utrzymywany jest w stanie naładowania właśnie dzięki działaniu alternatora. Sam służy jedynie do zapewnienia rozruchu pojazdu oraz utrzymania zasilania podczas postoju, a także w momencie gdy prędkość obrotów silnika nie jest wystarczająca. Alternator samochodowy zmienia energię mechaniczną w prąd elektryczny. Odbywa się to poprzez przeniesienie momentu obrotowego z silnika na wirnik alternatora, za pośrednictwem paska napędowego. Rolę prądnicy prądu przemiennego odgrywa właśnie alternator, który w następnej kolejności jest prostowany przez diody oraz kierowany do akumulatora.
 
Jak zbudowany jest alternator samochodowy?

Zanim prądnice prądu przemiennego zaczęły być stosowane we współczesnych samochodach, dawniej używano prądnice prądu stałego. Różnica pomiędzy alternatorem, a prądnicą prądu stałego polega przede wszystkim na budowie obu tych podzespołów. W prądnicach stałych uzwojenie ulokowane jest w wirniku, natomiast w przypadku alternatorów umieszcza się je w stojanie. Rozwiązanie tego typu pozwala na pominięcie komutatora. Obwód izolowanego stojana posiada trzy rozlokowane uzwojenia, które ułożone są co 120 stopni. Wirnik pracujący wewnątrz to tak naprawdę zasilany przez szczotki i pierścienie ślizgowe elektromagnes. Siła pola magnetycznego indukuje prąd i uzależniona jest od obrotów wału korbowego silnika. Dlatego wszystkie polecane alternatory posiadają regulator napięcia. Odpowiada on za monitorowanie poziomu prądu wzbudzonego, a w razie potrzeby również jego zwiększanie.

Usterki alternatora

Najczęstszymi usterkami alternatora są uszkodzenia pierścieni, łożysk i szczotek. Objawiają się one poprzez zwarcia na stojanie i wirniku, hałaśliwą pracę oraz przepalanie się mostka diodowego. Problemy te wymagają wymiany alternatora na nowy, bądź też jego regeneracji. Bez poprawnej pracy alternatora akumulator traci wszystkie swoje istotne właściwości. Sprawność alternatora sprawdzić można poprzez wykonanie odpowiednich pomiarów na pracującym silniku. Bardzo często  jakiekolwiek problemy z alternatorem pozostają całkowicie niezauważone, aż do momentu pojawienia się na desce rozdzielczej odpowiedniej sygnalizacji kontrolnej.

Write a comment

Comments: 0